Baie lekker - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Naina Bouma - WaarBenJij.nu Baie lekker - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Naina Bouma - WaarBenJij.nu

Baie lekker

Blijf op de hoogte en volg Naina

19 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Baie lekker is het hier!

Het is alweer 3 weken geleden dat ik een blog heb geschreven. De tijd gaat hier echt te snel. Dat krijg je met al die leuke dingen die ik hier allemaal doe. Als ik alles ga beschrijven gaat dit echt een te lange blog worden. Dat ga ik dus ook niet doen.

Maar laten we maar beginnen bij het begin, 3 weken terug. In het weekend ben ik met Doraleine en Maya wezen touren. Het plan was om naar Fisherhaven haven te gaan. Volgens internet een heel leuk, bruisend plaatsje waar ze veel aan watersport doen. Toen we daar aan kwamen bleek het een heel saai klein dorpje te zijn. Helaas. Op naar het volgende dorpje. Onderweg kwamen we het bordje ‘’Flamingo Bay’’ tegen, wij helemaal enthousiast, want we wilden natuurlijk wel wat flamingo’s spotten. Het was nog al een gedoe om daar binnen te komen, maarja, je moet er wat over hebben voor die flamingo’s! Na een valse naam opgegeven te hebben mochten we eindelijk naar binnen en kwamen we toen tot de conclusie dat het een vakantiepark was met de naam Flamingo Bay na lichtelijk teleurgesteld te zijn, konden we in ieder geval wel het strand vinden. Dat verzachtte de ‘’pijn’’ gelukkig. Toen we aan het eind van de dag via een omleiding naar huis reden kwamen we wel echt flamingo’s tegen, gelukkig maar.

De week daarop was het weer tijd voor stage. We worden op weg naar school toe altijd al vrolijk begroet door alle leerlingen en wanneer we op school zijn komen ze altijd al gelijk naar ons toe rennen om te vragen of wij vandaag met hun klas gaan sporten. Die week was het op dinsdag meer dan 40 graden. En in Kaapstad zelfs 50+. Dit was echt niet te doen. We he hebben daarom ‘s middags maar de sportlessen gecanceld. Goed om te weten hierbij is dat de kinderen gewoon in hun school uniform sporten, dus lange broek + blouse en daarover nog een pullover. Daarentegen hebben Maya en ik toen maar thuis onze bikini’s aangetrokken en zijn we in onze eigen prive ‘’zwembad(je)’’ gaan zitten.

Het weekend daarop stond in teken van buitenschoolse activiteiten van mijn stage. Vrijdagavond stond in het teken van de Fashionshow. Hier deden kinderen aan mee van de pre-skool. De allerkleinsten dus. Het was echt zo schattig en leuk om te zien. Bij sommige meisjes zaten de heupbewegingen er al goed en ik weet niet wat voor pasjes de jongens aangeleerd hebben gekregen, maar het zag er in ieder geval heel komisch uit. Het valt niet te beschrijven. De volgende dag was er een family day georganiseerd. Een leuke dag waarbij verschillende dingen georganiseerd werden voor de kinderen en ouders. Alleen lieten de ouders het helaas een beetje afweten.

Na een zelfgemaakte boboti was het tijd voor de disko op school. Wij hadden wel zin in een partijtjie! (partijkie). Met veel goede moed hadden wij ’s middags al Photobooth dingen geknutseld en gewapend met een usb stick met Nederlandse minidisco liedjes gingen we naar de disko toe. Alleen was het een beetje donker en was er geen muziek. En in plaats van kinderen hing er wat jeugd op het schoolplein rond. Miscommunicatie!! Het was een disko voor de ouders van de kinderen en voor andere inwoners van Genadendal. Ja op het schoolplein dus!. De docenten vonden het maar al te grappig dat wij dachten het een kinder disko zou zijn. Ik moet zeggen, we hebben ondanks dat het wat anders was dan verwacht, ons prima vermaakt. Verder ga ik er maar niet te veel op in. Wel was het een beetje awkward om sommige docenten maandagochtend weer op school te zien.

Die week hadden we ‘snachts ook nog een leuk avontuurtje beleefd. Ik lag lekker in mijn bedje te slapen toen opeens het alarm af ging. Ik was eigenlijk helemaal niet bang dat er wat aan de hand was, omdat we niet eens het alarm ‘s nachts aan kunnen hebben staan. Maar wat we ook probeerden het ging maar niet uit. En het was ook nog het geval dat onze Afrikaanse mama, Lizelle, niet thuis was, we kunnen haar namelijk altijd bellen als er iets. Ze had daarom geregeld dat we ingeval van nood onze stagebegeleider moesten contacten. Uit eindelijk hebben we dus ’s nachts onze stagebegeleider op bezoek gehad. Ondertussen hadden we wel contact met Lizelle en had zij gevraagd of de politie langs wilde komen om te kijken en te helpen zodat dat irritante ding uitgezet kon worden. Alleen berichtte ze al snel dat de politie in het dorpje verderop was en pas daarna naar ons toe kon komen. Dit duurde zolang dat onze stagebegeleider maar het kabeltje van het alarm heeft doorgeknipt. Later hoorde we nog dat de politie naar het verkeerde huis was gereden toen ze eindelijk weer eens terug waren.. Geeft veel vertrouwen!

Hèhè eindelijk bij afgelopen weekend aangekomen. Afgelopen weekend zijn we 2nachten in Kaapstad geweest. Vrijdag hebben we geshopt in Waterfront en ben ik daar ’s avonds ook nog uit eigen geweest met Doraleine en Maya. Zaterdag ochtend zijn we met z’n vijven naar The Old Biscuit Mill geweest. Dit is een oude fabriek omgebouwd tot culturele en creatieve broedplaats met een marktje en heel veel eten. Ik waande me weer even terug in Nijmegen, waar ze dit concept ook hebben. ’s Avonds was het Carnival in Kaapstad. Een parade met zelfgemaakte wagens, Afrikaanse muziek en Afrikaanse dansers. Leuk om te zien.

Zondag zijn we naar Robbeneiland geweest en hebben we een tour gedaan over het eiland. Het is veel groter dan ik verwacht had. Ze hebben op het eiland zelfs een school en tennisbanen. Een bijzonder eiland wat natuurlijk een belangrijk onderdeel is van de Afrikaanse cultuur. Vervolgens kregen we nog van een oud gevangene een rondleiding door de gevangenis. Onder andere langs de cel waar
Nelson Mandela heeft gezeten. Indrukwekkend om te zien, maar wat ik niet zo goed snapte dat er veel mensen waren die lachend voor de cel gingen staan om zo op de foto te kunnen. Wat ik wel leuk vond was dat heel veel mensen met de verkeerde celraam op de foto gingen (Het 5e raampje i.p.v. het 4e raampje buiten).

Het is ondertussen alweer weekend( het lijkt nu zeker vast zo dat ik alleen maar weekend heb hier) en er staan alweer hele leuke dingen gepland.

Daar vertel ik in mijn volgende blog meer over.

Lekker aand! (Fijne avond)


  • 19 Maart 2015 - 20:48

    Jolanda:

    Baie dankie lieverd voor het mooie verslag!! krijg er steeds meer zin in! Leuk om te lezen, extra leuk om het straks zelf te zien en te ervaren. Je schrijft hartstikke leuk! veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag, hoewel ik begrijp dat de weken omvliegen met zo'n druk programma.
    Dikke kus mamma

  • 19 Maart 2015 - 22:02

    Marijke Kardol:

    Hallo Naïna,
    Wat beleef jij veel zeg.
    Heel leuk om te lezen.
    Groetjes en kus,
    Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Naina

Actief sinds 30 Dec. 2014
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 3201

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 20 Juli 2015

stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: