Makie sakie en Skopskalulu - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Naina Bouma - WaarBenJij.nu Makie sakie en Skopskalulu - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Naina Bouma - WaarBenJij.nu

Makie sakie en Skopskalulu

Door: Naina

Blijf op de hoogte en volg Naina

27 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Makie sakie en skopskalulu, dat zijn toch wel de twee woorden die ik afgelopen week tijdens de gymlessen het meeste heb gehoord. De titel ‘’Times flies when you having fun’’ van mijn vorige stukje is ook nu weer van toepassing, ik heb er namelijk alweer 2 weken stage er op zitten. De eerste week stond vooral in het teken van observeren. Het leek of we even terug gingen in de tijd. Toen we de klas binnen kwamen gingen de kinderen voor ons staan en zeiden vervolgens: ‘’goeiemôre juffrouwen’’ en als we de klas uit liepen gingen ze weer opstaan en zeiden ze ons gedag. Als de leraar een vraag had aan de klas, gaven de kinderen allemaal tegelijk antwoord. Uit het schoolboekje lezen gaat ook klassikaal. Wat verder opviel was dat de leraren best wel vaak schreeuwen naar de kinderen en dat ze veel meer fysiek contact hebben met de kinderen dan de leraren in Nederland (zowel op een positieve als negatieve manier). Daarnaast is het geloof ook een heel belangrijk ding op deze school. Elke dag wordt er uitgebreid gebeden en op dinsdag ochtend zit zelfs de hele school van 8.00h – 8.30h in de kerk. Heel mooi om te zien.

In het weekend ben ik samen met de hele groep er op uitgetrokken, we hebben een toeristische dag gehad. Via de Bouldersbeach, waar de pinguins zitten zijn we naar een grasveldje gereden waar we gingen lunchen. En daar begon het avontuur! De baboon familie kwam even langs, ze roken natuurlijk de barbecue lucht en hadden erg zin in (zak met) broodjes. Alleen ging dit niet echt op zachtzinnige manier. Gelukkig waren er stoere mannen aanwezig die met stenen de baboons bij ons weg hielden. En konden de gevluchte studenten weer uit de bus komen.

Na dit avontuur zijn we verder gegaan naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop. Ik had veel verwacht van Kaap de Goede Hoop, maar het was alleen maar een houten bordje met Kaap de Goede Hoop er op en daarnaast waren er ook 2 bussen met Chinezen aanwezig. Dit viel dus een beetje tegen. ’s Avonds zijn we naar Kaapstad City gereden en zijn we lekker uit eten geweest en nog even een drankje gedaan in een club. Na 3uurtjes geslapen te hebben in het hostel, zijn we zondags naar Cliffton Beach gereden en hebben we de hele dag aan het strand gelegen. Het eindresultaat van deze dag was dat ik nu bijna net zo bruin ben als de plaatselijke bevolking.

Maandag was het weer stage tijd. Elke dag moeten we ons om half 8 melden voor de ‘’staff vergadering’’, alleen praten de docenten heel snel, zacht en binnensmonds Afrikaans. Deze vergadering is dus meer een ‘’wakker-wordt-half –uurtje’’. Afgelopen week heb ik samen met Maya, mede CMV’er en Doraleine (Sport en Bewegingseducatie student) de gymlessen voor Grade 1 t/m 7 verzorgd. Dus kinderen van 5 t/m 13 jaar. Dit was erg leuk om te doen maar kost ook wel heeel veel energie. En vooral als je de hele dag in de brandende zon staat.

Maar nu weten jullie nog steeds niet wat Makie Sakie en Skopskalulu is. Tijdens de lessen hadden we al snel door dat ‘’makie’’ maatje/vriend/klasgenootje betekende maar wat was dan Makie Sakie? Na dat een docent het zelfs riep naar een leerling, heb ik het toch maar gevraagd. Het betekent: het doet er niet toe / not important. En Skopskalulu, ja dat is HET spel hier. Het is een mix tussen het Nederlandse trefbal en slagbal. Als we tegen de kinderen zeggen dat we Skopskalulu gaan spelen dan hebben mijn oren het altijd even moeilijk.

Die kinders syn baie lief. Ze willen alleen maar onze handen vast houden en knuffels krijgen we hier ook genoeg. Dit is wel even wennen.. Naast de gymlessen houd ik mij ook bezig met een meer CMV gerelateerd project, namelijk de After School Program (ASP). De ASP bestaat uit 5 disciplines, namelijk Kuns, Drama, Sport, Musiek en Dans. En ja sommige mensen zullen het niet geloven, ik heb mijzelf maar ingedeeld bij Musiek. Kinderen met een ‘’ bad behaviour’’ doen aan dit project mee. We hopen dat we door middel van leuke activiteiten een verandering aan kunnen brengen in hun gedrag.

Daarnaast is mijn taak om verschillende evenementen te organiseren. Enkele evenementen die al op de agenda staan zijn: Sportsday, Youthday, Familday en tot slot op 16 juni Community day.

Ik denk dat jullie wel kunnen concluderen na dit stukje, dat ik mij hier niet verveel! En dat is ook zeker niet zo, want met al deze leuke dingen gaat de tijd super snel. Zo hebben we bijvoorbeeld gisteren met alle studenten hier in Genaal, carnaval gevierd (zo’n 30 man) in het plaatselijke (half Nederlandse) restaurantje, inclusief biterballen!!
Ik heb carnaval dus niet helemaal kunnen ontvluchten.. maar ik moet toegeven het was baie gesel!


Oja, omdat foto’s uploaden op deze blog baie langsaam gaat, zet ik af en toe nieuwe foto’s op Facebook.

  • 27 Februari 2015 - 23:18

    Jolanda:

    Wat een leuk verslag!!! Zie het gewoon voor me hoe jullie daar bezig zijn met "die kindes "! Wat een indrukken en wat beleef je veel in 1 week! Fijn om mee te mogen lezen met je ervaringen!
    Trots op je meis!
    XX mamma

  • 28 Februari 2015 - 00:11

    Marijke Kardol:

    Hallo Naina,
    Leuk om te lezen, wat een schat aan ervaringen doe je zo op.
    Groetjes van ons allemaal.
    Marijke

  • 28 Februari 2015 - 00:13

    Marijke Kardol:

    Hallo Naina,
    Leuk om te lezen, wat een schat aan ervaringen doe je zo op.
    Groetjes van ons allemaal.
    Marijke

  • 28 Februari 2015 - 00:28

    Maria:

    Hoi Naina, wat leuk om je ervaringen te lezen! Een mooie kans hoor voor je! Groeten Maria

  • 28 Februari 2015 - 00:28

    Maria:

    Hoi Naina, wat leuk om je ervaringen te lezen! Een mooie kans hoor voor je! Groeten Maria

  • 03 Maart 2015 - 12:14

    Janny:

    Nu pas je reis verslag gelezen......ik ben blij dat jij alvast alles even uitprobeerd (apies)...hahaha
    was vast even schrikken...
    En leuk dat het even terug in de tijd gaat, dan zijn het vast ook grote klassen.
    nou veel plezier nog
    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Naina

Actief sinds 30 Dec. 2014
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 3206

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 20 Juli 2015

stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: