Time flies, when you having fun - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Naina Bouma - WaarBenJij.nu Time flies, when you having fun - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Naina Bouma - WaarBenJij.nu

Time flies, when you having fun

Blijf op de hoogte en volg Naina

16 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Ja, dat zeggen ze wel eens. En het klopt. Ik heb afgelopen 1.5 week zoveel gedaan en gezien dat ik eigenlijk helemaal niet weet waar ik moet beginnen. Maar ik ga een poging doen!

Donderdag 5 februari was de dag dat het avontuur ging beginnen! Na afscheid van iedereen te hebben genomen vloog om 18.30 het vliegtuig weg. Via een stop in Istanbul kwam ik vrijdagmiddag tegen een uur of 14.00u in Kaapstad aan. Waar gelijk een warm welkom was, zowel letterlijk als figuurlijk! Er stonden namelijk een aantal mensen ons op te wachten, de projectcoördinator, mijn Afrikaanse mama Lizelle en Paddy de Afrikaanse papa voor de studenten die in het andere dorpje zitten. Na een lange dag en rit waren we eindelijk aangekomen in Genadendal. Ik heb de eerste paar dagen bij 2 andere meiden ingewoond zodat ik niet alleen in mijn huis(je) hoefde te zijn. Mijn huisgenootje kwam namelijk een paar dagen later aan.

De eerste dag vielen we van de ene naar de andere verbazing, maar de gekste was toch wel dat hier op straat paarden, koeien, ezels en honden gewoon los lopen. Zo komt het regelmatig voor dat als we buiten zitten we geloei horen en dat het dan net lijkt of er een koe in je voortuin staat. ’S Middags gingen we even een rondje lopen en ‘’Genaal’’ verkennen, wat een aardige mensen hier!! Iedereen zegt elkaar gedaan en wilde kennis met ons maken. De rest van het weekend hebben we lekker gechillt, boodschappen gedaan en naar het strand geweest.

Dinsdag begon de introductieweek. In deze week hebben we veel gedaan, zo zijn we naar 2 scholen geweest en zijn we een dagje naar Kaapstad geweest. Wat een geweldige stad! Toen we op een terrasje zaten te lunchen hadden we ogen en oren te kort. Overal was wel wat te zien en te horen. Zo hebben we in een klein uurtje tijd wel 4 verschillende optredens gezien en kwam er opeens een fanfare langs. Ook heb ik al de Tafelberg, Robbeneiland en het stadion van Ajax CapeTown gespot.

Daarnaast hebben wij ook de auto’s opgehaald…jeetje wat duurt alles hier lang. Wat in Nederland een dagdeel duurt, duurt hier de hele dag. Maar uiteindelijk hadden we de auto’s en konden we op weg naar huis. Maar ze rijden hier links!! Ik durf het nog niet aan om te rijden hier, dus hebben twee andere meiden naar huis gereden. Na een aantal keer verdwaald te zijn en een paar bijna aanrijdingen zijn we ondanks alles toch veilig thuis gekomen! Wat erg opmerkelijk is hoe vriendelijk en sociaal de mensen hier in het verkeer zijn. Op kruispunten zijn er geen regels zoals in Nederland, maar de eerste die stopt mag ook weer als eerste weg. En ja, dit werkt! Als je in je spiegel ziet dat een auto achter je, je wilt inhalen moet je wat naar links gaan om ruimte te creëren. zodra de auto voorbij is doet hij even z’n alarm lichten aan als bedankje en ga jij even spelen met je koplampen om ‘’graag gedaan’’ te zeggen.

Uit eindelijk sloten we de introductie af met een kamp! De bedoeling van het kamp was gericht op teambuilding, Je grenzen te verleggen, survivalen en mind spelletjes waarbij je op een bepaalde manier bij na moet denken en deze mindset ook kan toe passen in je stage.

Ja, stage!! Je zal het bijna vergeten, door al deze leuke dingen, dat ik hier voor stage zit. En dat was ik ook bijna! Tot vandaag, vandaag was mijn eerste stage dag. Om half 8 moeten wij ons melden op de plaatselijke basisschool. Net zoals ik vroeger op de eerste dag werd gebracht, werd ik nu door mijn Afrikaanse moeder gebracht. Maar wel in Afrikaanse stijl natuurlijk, te laat. Wat een super lieve kindjes daar! We liepen op het plein en allemaal kinderen kwamen naar ons toe rennen en gingen ons knuffelen en met ons praten. Toen we ’s middags lekker in het zonnetje zaten te wachten, ik zal jullie niet jaloers maken hoor met de 26 graden, kwam er een jongentje langslopen die opeens uit het niets in onze nek begon te kriebelen. Kortom weer een super ontvangst hier!

In mijn volgende blog zal ik meer over mijn stage projecten gaan vertellen.


  • 16 Februari 2015 - 18:05

    Jolanda:

    Nijn!dank je wel voor het verslag! Het plezier spat ervan af!!! geniet er vooral van, een ervaring om nooit meer te vergeten! Dikke knuffel, mamma

  • 16 Februari 2015 - 21:11

    Maria:

    leuk om te lezen Naina, veel plezier!!

  • 16 Februari 2015 - 22:05

    Marijke:

    Hoi Naïna,
    Wat leuk zeg, een heel andere wereld daar.
    Ben benieuwd naar je volgende verslag.
    Groetjes Marijke

  • 17 Februari 2015 - 18:30

    Wendelien:

    Leuk om te lezen Nijn! Ben blij dat de eerste 1,5 week al zo goed bevallen is! Geniet ervan!

  • 18 Februari 2015 - 10:32

    Janny Roubos:

    Haha leuk hoor ....kben nu al jaloers....maar bekijk maar veel en beschrijf alles, dan kunnen wij in ieder
    geval mee genieten. Dank je wel..... liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Naina

Actief sinds 30 Dec. 2014
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 3195

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 20 Juli 2015

stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: